Kopalnia wiedzy na temat codziennych spraw
Każdy użytkownik samochodu prędzej czy później będzie musiał zmierzyć się z jakąś awarią, nie ma bowiem pojazdów ani urządzeń całkowicie niezawodnych. Dotyczy to zwłaszcza samochodów eksploatowanych na polskich drogach, których jakość jest powszechnym tematem narzekań wszystkich kierowców. Zużyte łożyska lub wały napędowe to jeden z najczęściej występujących problemów.
Jego zlekceważenie może nie tylko w sposób nagły i nieoczekiwany unieruchomić auto poprzez zablokowanie koła, ale także doprowadzić do groźnego wypadku. Utrata kontroli nad kierowanym pojazdem to uczucie nie do pozazdroszczenia. Dlatego warto wsłuchiwać się w odgłosy dochodzące z rejonu kół i szybko reagować na jakiekolwiek niepokojące objawy, takie jak zbyt silne nagrzewanie się. Wszelkie piski i szumy również powinny być sygnałem alarmowym.
W przypadku zużywania się wałów napędowych, również trzeba być czujnym. Wał napędowy może ulec dużemu uszkodzeniu, wygięciu, a nawet pęknięciu. Wtedy konieczna jest wymiana. Jeśli wcześniej wyczujemy drgania spowodowane jakimś uszkodzeniem wału napędowego, najlepszym rozwiązaniem jest regeneracja wałów napędowych. Jazda samochodem z uszkodzonem wałem może doprowadzić do kolejnych zniszczeń – np. skrzyni biegów.
Łożyska znajdują się zarówno w kołach przednich, jak i tylnych, a także w zawieszeniu. Ich zużycie jest naturalnym procesem eksploatacyjnym, któremu nie można zapobiec. Do przyspieszenia tego procesu dochodzi, gdy jeździmy autem po górskich drogach.
Od lat 90-tych powszechnie stosuje się w samochodach łożyska nierozbieralne. Wcześniej trzeba było je co jakiś czas demontować, czyścić i smarować specjalnym smarem, co było bardzo uciążliwe. Dzisiaj nie ma takiego obowiązku, ani nawet możliwości, co ma też swoje negatywne skutki, a mianowicie nie można w żaden sposób zadbać o stan łożysk. Jedyne, co nam pozostaje, to czekać, aż się zużyją i wtedy natychmiast je wymienić. Nie warto robić tego samemu, chyba że ma się wyjątkowe zdolności i odpowiednie narzędzia. Nieprawidłowy montaż może spowodować zniszczenie części, za które trzeba będzie ponownie zapłacić.
Najczęściej w autach osobowych stosowane są kulkowe łożyska dwurzędowe, na tylnej osi zaś producenci umieszczają niekiedy łożyska stożkowe. Wymiana części jest bardzo czasochłonna. Najwięcej problemu sprawia wyjęcie zwrotnicy, a także dokręcanie łożyska specjalnym kluczem dynamometrycznym. Użycie odpowiedniej siły jest w tym przypadku ?kluczem? do sukcesu.
Back to top · WordPress is using WordPress and the free Snag theme.