Szerokie zastosowanie nowoczesnych zawiesi.

Dajcie mi punkt podparcia, a poruszę Ziemię – powiedział Archimedes, opisując zasadę działania dźwigni. Grecki filozof i uczony wiedział, że nie ma takiego punktu. Nawet jeśli udałoby się go znaleźć, to pojawiłby się kolejny problem. Kłopotem byłaby wytrzymałość materiałowa dźwigni i zawiesia, które umożliwiają mocowanie ładunków. Właśnie przed takimi dylematami stają współcześni konstruktorzy urządzeń dźwigowych. Największy, samojezdny żuraw  Liebherr LTM 11200-9.1 jest maszyną o maksymalnym udźwigu 1200 ton i ramieniu o długości 100 metrów , sama masa balastu wynosi 202 tony. Możliwości nośne są jednak ograniczane przez zawiesia, którymi mocuje się ładunek.

Wraz z wynalezieniem stali wydawało się, że problem mocowania ładunków do przewożenia ich dźwigami przestał istnieć. Stalowe łańcuchy oraz liny splatane ze stalowych drutów dawały niezwykle wytrzymałe sprzęty. Niestety stal jest materiałem, który stosunkowo szybko się męczy. Nowoczesne zawiesia są wykonywane z tworzyw sztucznych. Okazuje się materiały syntetyczne mają znacznie większą odporność na procesy zmęczeniowe, gwarantują dużą elastyczność i porównywalną wytrzymałość.

Zawiesia syntetyczne są bardziej przyjazne dla ładunków. Nie niszczą ich tak, jak stalowe łańcuchy czy liny. Dzięki doskonałej elastyczności, ściśle przylegają do przenoszonych rzeczy, minimalizując kumulowanie się sił i tworzenie naprężeń w poszczególnych punktach. Zawiesia tego typu są wytwarzane w różnych kolorach, które mówią o dopuszczalnym obciążeniu konkretnego egzemplarza.



Comments are closed.

Back to top · WordPress is using WordPress and the free Snag theme.